ORTOPEDIA DZIECIĘCA

Ortopedia dziecięca zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem wad oraz schorzeń narządu ruchu u dzieci. Skupia się również na zapobieganiu powikłaniom chorób układu ruchu, które mogłyby doprowadzić do niepełnosprawności w życiu dorosłym.

Ortopeda dziecięcy:

– przeprowadza badanie układu ruchu (wywiad, badanie przedmiotowe, testy funkcjonalne)

– analizuje wyniki badań dodatkowych: laboratoryjnych i obrazowych (m.in.usg, rtg, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny)

– prowadzi badania profilaktyczne np. badanie preluksacyjne pozwalające wykryć rozwojową dysplazję stawów biodrowych u niemowląt

– diagnozuje i leczy wady postawy u dzieci np. skoliozy

– wykrywa inne choroby narządu ruchu, w tym nowotwory

– leczy urazy (unieruchomienie w opatrunku gipsowym, leczenie operacyjne) oraz powikłania pourazowe

– współpracuje z innymi specjalistami (reumatologiem, neurologiem, lekarzem rehabilitacji medycznej i pediatrą)

Do ortopedy dziecięcego należy się udać:

– z niemowlęciem w 6.-8. tygodniu życia w celu wykonania pierwszego badania stawów biodrowych (kolejne badania wykonywane są w terminach ustalonych przez lekarza, zwykle ok. 6. miesiąca życia i kiedy dziecko zacznie chodzić)

– po urazach

– w przypadku nieprawidłowego rozwoju ruchowego dziecka np. opóźnionego w stosunku do rówieśników

– w razie wad narządu ruchu np. nieprawidłowości w budowie kończyn, skrzywienie kręgosłupa i.in.

– profilaktycznie w celu monitorowania rozwoju dziecka i wczesnego wykrywania chorób układu ruchu

Na wizytę należy:

– zabrać książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań dodatkowych, zdjęcia rtg, wyniki badań rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej (na płytach CD)

Jak wygląda wizyta w gabinecie ortopedy dziecięcego:

• lekarz zbierze wywiad dotyczący objawów chorobowych, przebiegu ciąży i porodu, dotychczasowego rozwoju dziecka, chorób przewlekłych, przebytych urazów itd. oraz chorób występujących w rodzinie.
  • przeprowadzi badanie fizykalne (pacjent powinien rozebrać się do bielizny): oceni chód, zbada ruchomość stawów, oceni siłę mięśniową i stan neurologiczny
  • przeanalizuje przyniesione wyniki badań, ewentualnie zaleci wykonanie badań dodatkowych lub konsultacji specjalistycznych
  • zaleci leczenie i wyznaczy termin kontroli.