Otorynolaryngologia – dziedzina medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób ucha, nosa, krtani, gardła oraz innych narządów głowy i szyi. W obręb jej zainteresowań wchodzi także chirurgia gruczołów ślinowych, języka, zatok przynosowych.

Czy wiesz że…?

Skrócone wędzidełko podjęzykowe to dziedziczna przypadłość, która dotyka już noworodków i  może powodować trudności ze ssaniem, jedzeniem a w późniejszym okresie prawidłowym i wyraźnym mówieniem.

W przypadku, gdy skrócone wędzidełko nie zostanie zdiagnozowane w pierwszych dniach życia i dziecko nie zostanie poddane zabiegowi to od samego początku, kształtuje się u niego nieprawidłowy wzorzec ssania, połykania i żucia co w konsekwencji prowadzi do wad zgryzu i nieprawidłowej artykulacji.

Jak poznać, że wędzidełko u Twojego dziecka jest za krótkie?

• słaba ruchomość języka w buzi
  • nieprawidłowe ssanie
  • ślinienie
  • powolne przybieranie na wadze
  • czubek języka w kształcie serca

W bardzo prosty sposób można temu zaradzić –wystarczy zabieg Frenektomii

Frenektomia – prosty, niezbyt bolesny zabieg odbywający się podczas jednorazowej wizyty laryngologicznej.

Jak wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego im wcześniej się zdecydujemy, tym korzystniej dla dziecka.

Czy wiesz, że…?

Szumy uszne to nie choroba. To objaw…

Piski, pukanie, dudnienie, dzwonienie, gwizdy słyszane w uszach to tak zwane szumy uszne.

Wieczorem kładąc się do łóżka każdy słyszy szum w głowie, którego wcześniej w ciągu dnia nie słyszał. Słyszany szum to dźwięk pracującego układu nerwowego. Jeżeli nasz dzień zaczyna się od próby złapania uciekającego autobusu, szybkiego pisania na klawiaturze, a następnie odbioru bardzo dużej ilości bodźców wzrokowych, słuchowych i somatosensorycznych (ruchowych) to raczej nie dostrzeżemy szumu usznego. Jeżeli jest bardzo dużo takich bodźców to układ nerwowy zmniejsza swoją aktywność, aby chronić komórki nerwowe przed zbyt częstym i gwałtownym „wypaleniem”.

Jakie są przyczyny?

Jest to spowodowane wieloma czynnikami np: nadciśnieniem tętniczym miażdżycą tętnic szyjnych, nadmiernym narażeniem na głośny dźwięk np. wystrzał z pistoletu, słuchanie głośnej muzyki, praca w hałasie (uraz akustyczny), stosowaniem niektórych leków, chorobą Ménière’a, uszkodzeniem komórek słuchowych, zaleganiem woskowiny w uchu, infekcją górnych dróg oddechowych, urazami czaszki, po operacji ucha środkowego uszkodzeniami w stawie skroniowo żuchwowym, guzami nerwu słuchowego, przewodzeniem szmerów od serca oraz od tętniaka czy chorobami neurologicznymi takimi jak stwardnienie rozsiane.

Czy można to w ogóle leczyć?

Oczywiście! ale w pierwszej kolejności konieczne jest poznanie przyczyny.

W prosty sposób można wykonać diagnostykę i uzyskać odpowiedź na nurtujące pytania

Zapraszam na konsultację aby wspólnie podjąć próbę rozwiązania problemu.

Czy wiesz, że…? Zawroty głowy to nie choroba. To objaw!

Codziennie rano po wstaniu z łóżka wiruje Ci świat, Twoje ciało buja się na boki, chodzisz jak „pijany”… Brzmi znajomo?

Zapewne Twój zmysł równowagi jest „wadliwy”.

To dzięki niemu wiemy, jakie ruchy wykonuje nasza głowa w przestrzeni, gdzie zlokalizowana jest nasza ręka, gdy mamy zamknięte oczy oraz w jakiej pozycji znajduje się nasze ciało. Zmysł ten jest bardzo złożony i czerpie swe informacje z błędnika, mięśni, skóry i innych narządów zmysłu, głównie wzroku, słuchu i tzw. czucia głębokiego. Dopiero te wszystkie impulsy płynące z różnych źródeł pozwalają w pełni funkcjonować zmysłowi równowagi.

Niewielu otolaryngologów podjęło się zadania zgłębiania wiedzy na temat zawrotów głowy.

Czy można zdiagnozować i leczyć zawroty głowy?

Oczywiście! Ten temat to moja pasja. Zapraszam na konsultację do Centrum Medycznego Clinic Derm w Bydgoszczy gdzie w profesjonalny sposób uzyskasz odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Centrum medyczne Clinic Derm oferuje szeroki wachlarz zabiegów z zakresu laryngologii:

• Konsultacje laryngologiczne
  • Laserowe leczenie chrapania Night Lase
  • Chirurgiczne leczenie chrapania
  • Laserowe podcięcie wędzidełka języka
  • Laserowe leczenie przerostu migdałków (laserowa tonsillotomia)
  • Laserowe leczenie kamieni ( detrytu, złogów) migdałków podniebiennych ( waporyzacja)
  • Laserowe leczenie kataru siennego
  • Laserowe leczenie przerostu małżowin nosowych
  • Laserowe leczenie polekowego nieżytu nosa
  • Laserowe usunięcie ( przecięcie) zrostów jam nosa
  • Laserowe usunięcie zmian błon śluzowych/ gardła/nosa/ucha