Dermatolog to lekarz, który specjalizuje się w diagnostyce, leczeniu i profilaktyce chorób skóry, paznokci i włosów. Bardzo często zajmuje się także pewnymi schorzeniami ogólnoustrojowymi, których objawy manifestują się na skórze.

Na wizytę do poradni dermatologicznej powinny zgłosić się osoby, które zaobserwowały u siebie zmiany skórne, przebarwienia lub znamiona, które oceniane są i badane dermatoskopem. Dermatoskopia to profilaktyczne badanie znamion, które powinniśmy robić po każdym lecie.

Dermatologia to dział medycyny, który koncentruje się na chorobach skórnych oraz badaniach funkcji i struktury skóry. Bardzo często dermatolodzy biorą udział w tworzeniu kosmetyków do codziennej pielęgnacji, które mają właściwości lecznicze. Są to tzw. dermokosmetyki lub kosmetyki apteczne. Z dermatologią ściśle łączą się także inne specjalizacje: kosmetologia, medycyna estetyczna, wenerologia i dermatochirurgia.

Niektórzy specjaliści z dziedziny dermatologii koncentrują się wyłącznie na działalności naukowej, czyli badaniach i doświadczeniach laboratoryjnych, a przez to nie mają bezpośredniego kontaktu z pacjentem.

Lekarz dermatolog zajmuje się wszelkimi problemami i dolegliwościami ze strony skóry takimi jak: trądzik (młodzieńczy, różowaty, pospolity), łupież, atopowe zapalenie skóry (AZS) oparzenia,choroby zakaźne (grzybica, świerzb, brodawki spowodowane wirusem brodawczaka ludzkiego), łuszczyca, , odmrożenia, a także łysienie oraz pogorszenie stanu włosów i paznokci.

Dermatolog może także specjalizować się wyłącznie w jednej tematyce, np. zajmować się poprawą wyglądu skóry (dermatolog estetyczny), chorobami skórnymi u dzieci (dermatolog dziecięcy), chorobami skóry i ich czynnikami ryzyka w danej populacji (dermatoepidemiolog). Ponadto bardzo często musi współpracować z lekarzami z innych dziedzin (onkologiem, chirurgiem, internistą). Jest to konieczne do prawidłowego zdiagnozowania pacjenta i włączenia odpowiedniego planu leczenia.

Wskazania do wizyty w poradni dermatologicznej

Wizytę w poradni dermatologicznej zaleca się każdej osobie, która zaobserwuje u siebie:

• nadmierne łuszczenie się naskórka,
  • nadmierny łojotok,
  • łupież i szybkie przetłuszczanie się włosów,
  • nadmierne wypadanie włosów,
  • nowe znamiona i brodawki,
  • świąd skóry,
  • pogorszenie się stanu paznokci lub zmianę ich wyglądu.

• różnego rodzaju zmiany skórne (zaskórniki, pryszcze, pęcherze, krostki, nadżerki),
  • pogorszenie stanu skóry (nadmierne przesuszenie, nadwrażliwość),
  • nowe znamiona i brodawki,
  • świąd skóry,
  • pogorszenie się stanu paznokci lub zmianę ich wyglądu.

Na regularne wizyty w poradni dermatologicznej powinny zgłaszać się osoby, które zmagają się z przewlekłymi chorobami skóry, np. trądzikiem, łuszczycą, AZS. Dzięki temu lekarz dermatolog może kontrolować ich przebieg i modyfikować sposób leczenia. To samo dotyczy pacjentów, którzy mają na skórze znamiona. Ich regularne badanie jest konieczne, ponieważ niektóre z nich mogą przekształcić się w nowotwory.

Jak wygląda wizyta u dermatologa?

Wizyta u dermatologa składa się z dwóch etapów. Najpierw lekarz zbiera dokładny wywiad. Interesuje go:

• jaka jest przyczyna wizyty;
  • od kiedy występuje problem;
  • czy są jakieś inne objawy;
  • czy pacjent choruje przewlekle i czy stosuje jakieś leki.

Następnie przystępuje do oglądania skóry, błon śluzowych, włosów i paznokci. Kolejnym elementem wizyty w poradni dermatologicznej jest badanie dermatoskopem. Jest to urządzenie, które dokładnie doświetla i powiększa znamiona oraz wykwity skórne, dzięki czemu dermatolog może lepiej przyjrzeć się im. Jeżeli to konieczne, lekarz wystawia skierowanie na testy laboratoryjne krwi i badania bakteriologiczne.

Lek. Anna Niezgoda

Anna Niezgoda