Maciej ŚwitońskiDr n. med. Maciej Świtoński jest chirurgiem pracującym w Klinice Chirurgii Ogólnej Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. Od 17 lat z przerwami współpracuje w Telewizją Polską będąc autorem medycznych programów edukacyjnych. W latach 1995 – 1999 dla TVP 3 realizował autorski program pt. „Wyprzedzić chorobę” oraz poradnik medyczny dla rodziców małych dzieci pt. „Pomóż tato, pomóż mamo!”. Dla tego samego nadawcy w roku 2000 przygotował 11 odcinków medycznego programu edukacyjnego dla dzieci (anatomia i fizjologia człowieka) pt. „Co w brzuchu piszczy?”. Od 1999 roku Maciej Świtoński był stałym współpracownikiem TVP 1. W latach 2000 – 2003 na antenie ukazało się 60 odcinków „Wyprzedzić chorobę”. Maciej Świtoński był autorem ich scenariuszy i jednocześnie prowadził program. W roku 2004 powstał projekt „Lekarz Jedynki”. Zrealizowano ok. 20 odcinków tego programu (emisja 2 razy w miesiącu). W każdym z nich omawiana była jedna jednostka chorobowa: etiopatogeneza, patofizjologia, symptomatologia, diagnostyka, sposoby leczenia oraz profilaktyka. Program ten, podobnie zresztą jak poprzednie cykle operował prostym, zrozumiałym przez wszystkich telewidzów językiem.

Trudne mechanizmy powstawania choroby prezentowane były poprzez atrakcyjne analogie do zjawisk powszechnie znanych. Prezentowane były również sposoby leczenia. W przypadku schorzeń chirurgicznych widzowie mieli okazję być świadkami zabiegów operacyjnych, podczas których lekarze wyjaśniali ich istotę. Dzięki jasnemu przekazowi, program ten miał bardzo wysoką, jak na pasmo edukacyjne oglądalność. W czerwcu 2004 jeden z odcinków „Lekarza Jedynki” pt.” Bitwa o płuca” (program o raku płuca) został wyróżniony na czeskim festiwalu telewizyjnych programów edukacyjnych i dokumentalnych „Kryształowe serce”. Maciej Świtoński został tam wyróżniony za osobowość telewizyjną. W roku 2005 wystartował nowy program edukacyjny w TVP 1 pt. ”Recepty Jedynki”. Maciej Świtoński był jego współautorem i prowadzącym.

Każdego miesiąca ukazywało się od marca do czerwca 2005 roku 12 odcinków z tego cyklu. Każdy z programów zawierał 3 segmenty: Jak powstaje choroba?, Jak rozpoznać chorobę?, Jak leczyć chorobę? Widz otrzymywał zatem skondensowaną, precyzyjną i przede wszystkim zrozumiałą dla niego informację o schorzeniach. Nacisk położony był również na profilaktykę. Promowane były zachowania prozdrowotne a prawie każdy odcinek zawierał elementy antynikotynowe. W czerwcu 2005 „Recepty Jedynki” zostały nagrodzone „Złotym Otisem” i „Złotym Ekranem” farmacji polskiej. „Złoty Otis” został przyznany Maciejowi Świtońskiemu również w roku 2006. Ponadto Maciej Świtoński w 2000 roku zrealizował również dla TVP 1 film biograficzny o rodzinie Rydygierów.

Maciej Świtoński był autorem i prowadzącym łącznie blisko 300 telewizyjnych programów medycznych. Od stycznia 2009 w TVP INFO emitowany był cykl pt.”Aleja Gwiazd na L – 4” a następnie paradokument „Panie Doktorze”. Rok 2011 przyniósł krótką serię dla Programu 1 TVP pt.”Zdrowo z Jedynką”

Medyczne programy edukacyjne dla TVP:

• 1995 – 1999 – cykl programów „Wyprzedzić chorobę” oraz „Pomóż tato, pomóż mamo” (TVB)
  • 2000 – film biograficzny o prof. Ludwiku Rydygierze „Klan Rydygierów”
    (TVP 1)
  • 2000 – anatomia i fizjologia na wesoło – cykl programów dla dzieci „Co w brzuchu piszczy” (TVP 3)
  • 1999 – 2003 – cykl „Wyprzedzić chorobę” (TVP 1)
  • 2004 – cykl „Lekarz Jedynki” (TVP 1) – nagroda „Kryształowe Serce” za osobowość telewizyjną na czeskim festiwalu telewizyjnym programów edukacyjnych
  • 2005 – 2006 – cykl „Recepty Jedynki” – nagroda „Złoty Otis” 2005, 2006.
  • „Złoty Ekran” 2005 farmacji polskiej (TVP 1)
  • 2009 – 2010 – cykl „Aleja Gwiazd na L4” i „Panie Doktorze” (TVP INFO)
  • 2011 – cykl „Zdrowo z Jedynką” (TVP 1)

Programy radiowe::

• Serduszko PiKa – dla Polskiego Radia PiK
  • Godzina dla Zdrowia – dla Radia „Pomoże”

Prowadzi konsultacje i leczenie w zakresie:

Leczenie schorzeń przewodu pokarmowego:

• choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
  • refluks,
  • zapalenie żołądka i dwunastnicy,
  • zespół jelita nadwrażliwego,
  • choroba uchyłkowa jelita grubego,
  • choroba hemoroidalna (choroba guzków krwawniczych odbytu, krwawienie z guzków krwawniczych ),
  • nawrotowe ropnie okołodbytowe,
  • szczelina odbytu,
  • choroba uchyłkowa jelita grubego.

Gastroskopia z pobraniem wycinków z oznaczeniem obecności Helicobacter pylori.

Zabiegi „małej chirurgii”:

• leczenie paznokci wrastających (klinowe wycięcie paznokcia wraz z wałem przypaznokciowym),
  • wycięcie kaszaków skórnych,
  • wycięcie tłuszczaków tkanki podskórnej,
  • wycięcie znamion skórnych,
  • wycięcie / krioterapia brodawek skórnych również okołostomijnych),
  • zabiegi Barrona (zakładanie opasek gumowych u podstawy guzka krwawniczego z uzupełnieniem zabiegu o krioterapię).